Plugga eller jobba?

Nu har jag snart varit arbetslös i två månader, och änsålänge har jag inte sett röken av ett jobb.. eller någon slags inkomst. Nu står jag i valet och kvalet om jag istället för att vänta och vänta på att någon av mina ansökningar ska bli upptäckt och att någon ska ge mig ett jobb.. om jag istället ska kila ner och anmäla mig till komvux (liber hermods) och skriva in mig som studerande under de kommande 20 veckorna..

Studerande hemifrån, visserligen, så det krävs en hel del utav mig, så att jag klarar det.

Men att då söka till ett gäng olika kurser, intressanta, roliga kurser som jag kan ha användning för oavsett vad jag gör efter att den här lilla ploppar ut.. och plugga resten av tiden som jag väntar på den här lilla..
När dessa 20 veckor är slut, så är det alltså ca 5 veckor kvar tills det är tänkt att den här ska komma.. -pekar på magen-

Och att veta att jag får nån slags inkomst under hela tiden vore ju fantastiskt!
Plus att jag kikade på försäkringskassans hemsida och försökte förstå vad som sägs, men jag uppfattade det som att om man var antingen arbetssökande och aktiv eller studernade och fick studiemedel så fick man behålla sin SGI..
Och det vore ju heller inte helt fel.. Det kanske redan är kört för min del, eftersom jag gått två månader utan inkomst.
(fast egentligen inte, jag fick ju faktiskt en inkomst förra månaden och borde få även den här månaden)

Suck.. det här blev ett väldigt rörigt inlägg känner jag, hoppas någon har kunnat läsa och förstå mitt svammel..

Vad tycker ni?
Ska jag fortsätta traggla med ansökningar och hoppas på att någon snart ger mig ett jobb, eller ska jag söka till komvux istället, börja plugga i slutet av maj och få en inkomst igen?

Personligen är jag väldigt sugen på att plugga.. men jag behöver någon som är smart och vettig och kan förklara vad som är smartast..

Kommentarer
Postat av: Linnea

Plugga! Det verkar helt klart vettigast om det betyder att du får behålla din SGI! Och det kommer bara bli svårare och svårare att få ett jobb ju "mer gravid" du blir... Att plugga är roligt, speciellt då man kan välja random roliga kurser! Plus att du slipper problem med att inte bli sjukskriven från jobbet etc. ifall du skulle få det jobbigt längre fram i graviditeten.

Jag skulle absolut börja plugga om jag var du! =)

2009-05-11 @ 20:44:45
URL: http://mammacaruso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0