Vecka 7 (6+1)

Det här har absolut varit den mest skrämmande veckan hittils.
Haft ont i magen till och från, droppat blod när jag varit på och kissat (ursäkta ärligheten, men så är det). Det har dock bara varit ett par tre droppar eller något, så jag har inte känt mig direkt livrädd.. men läskigt är det ju ändå.
Såhär i slutet på vecka 6 så har allting lugnat ner sig, och det har inte varit särskillt jobbigt alls, nästan som om jag inte vore gravid. Men har däremot känt mig betydligt tröttare, ännu mer hungrig och jag tycker mig se en betydligt rundare mage än innan.. (nog för att jag vet att det inte börjar synas förän lååångt fram.. men ändå )
På grund av denna inbillande mage så satt jag och Anna och pratade, och började skämta om att det kanske är tvillingar som växer här inne, och isåfall vore det ju inte alls konstigt att magen redan syntes.. Blev lite nervös med tanke på allt jobb som skulle krävas om det vore två.. nog med en bebis liksom, men två.. då är det tur att man har vänner som Anna.

Jag: Tänk om det är tvillingar? Då skulle man ju kunna se magen redan.
Anna: Ja, tänk om..

Jag: Fy fan va jobbigt.. Som att det inte räcker med en liksom?

Anna: Men det är lungt, om det är två så kan jag ta en sen.. det går bra

Jag: Oh, bär du en i magen också eller?

Anna: Nej, jag tänker fan inte vara någon jävla surrogatmorsa till dig heller..

Jag: Okej, så du vill bara ha en när allt är avklarat

Anna: Ja, det är helt okej.. så får ni lite avlastning liksom.


Hon är rar hon.. undrar vad Danne skulle säga?


Anna: Raring, vi har blivit föräldrar!

Danne: Va? hurdå? När var du gravid? (skräckslagen)

Anna: Nej, men jag fick en av Alex

Danne: Jaha... ehm.. vilken tur! (livrädd)


Haha, jag skulle vilja se den konversationen.. förstå hans min.. hehe..

Hmm.. nu hoppas jag nästan att det är tvillingar - så vi kan ge en till Anna.. haha =)


Nåväl, vi har återigen gått in i en ny vecka.. (jävlar vad fort det går..)
Igår klev vi in i vecka 7.. vad har libero att säga om vad vi har att förvänta oss?




Beräknat förlossningsdatum: 2009-11-05
Du är i vecka: 7 (6+1)
Du är i månad: 1
Antal dagar kvar till förlossning: 237

Vecka 7

Barnet:
Ca 10. mm. Det nya lilla livet i din mage växer med 1 mm varje dag och på en vecka har det fördubblat sin längd. Dess hjärta slår och pumpar blod ut i vävnaderna till den lilla kroppen vars huvud nu går att urskilja. Det går tydligt att se strukturerna i barnets ansikte. Skelettet består i början av brosk men nu börjar förändringen som kommer att fortsätta tills barnet är ungefär 20 år. Handen har samma form som en paddel. Barnet är nästan genomskinligt. Det går att urskilja huvudet och svansen, likaså hjärtat, ryggraden och det som ska bli fingrar i händerna. Underhuden har inte bildats än men bindväven som är början till hud är påväg. Ögonen utvecklas men än finns inga ögonlock. I det som ska bli hjärnan är det en intensiv aktivitet redan nu. Olika delar av den primitiva hjärnan börjar få sina egna specifika funktioner och kopplingar mellan nervcellerna utvecklas fortlöpande. I slutet av den här veckan är ditt blivande barn stort som en ärta. Med ultraljud går det att mäta längden och att registrera hjärtslagen. Det går också att se om du väntar mer än ett barn.

Mamman:
Av och till kan du känna dig yr och körtlarna på dina bröstvårtor blir tydligare. Ännu kan ingen se på dig att du väntar barn men de flesta kvinnor känner förändringar i kroppen.



I går var vi och åt middag tillsammans med Niclas och Sara, som väntar sitt första barn i maj, en liten tjej!
Det var himla trevligt faktiskt, bättre än jag trodde. Vi åt god mat, tittade på tv och pratade strunt.
Tack för en trevlig kväll!

Idag har jag gjort absolut ingenting.. låg i sängen och halvsov till och från fram till typ 13.00, förflyttade mig då till soffan och där sitter jag nu.. haha. Snart kommer väl Fredrik hem och då hoppas jag att vi ska hitta på något att äta och sen typ.. städa? KUL!
Men vi ska ju ha hit en massa folk imorgon, för att kika på melodifestivalen så vi har ju inte så mycket val.
Slutar väl med att jag städar och han sover på soffan, men.. vad gör man inte? =(

Jaja.. nu ska jag klappa mig själv lite på magen och vänta på att karln kommer hem.


Och just de.. btw.. sedan i söndags har bebisen här inne fått ett tillfälligt namn som används flitigt här hemma =)

PYRET! (orginellt va?)

Kommentarer
Postat av: Jonna

jag vill lätt ha tvillingar! Dubbelt så mycket jobb, men fatta va skönt att ha det klart! Hela bebis, kräk, vara uppe på nätterna, skrikandet osv osv osv.

Man slipper lixom göra det igen när första ungen har kommit ur det stadiet. Man har kommit i form igen kroppmässigt och slipper gå upp ett X antal kilo och göra om hela proceduren igen! Men det e ju bara jag... : ) Är SJUKT glad för er skull vännen!! Stor kram till er!!

2009-03-16 @ 16:54:10
URL: http://shonna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0