Vecka 36 (35+0)

Beräknat förlossningsdatum: 2009-11-07
Du är i månad: 8
Du är i vecka: 36 (35+0)
Antal dagar kvar till förlossning: 35

Vecka 36

Barnet
Ungefär 45 cm och mellan 2.5-2.7 kg. Barnets sugmuskler har blivit starkare och det har blivit rundare i hela ansiktet. Hjärnans slutliga mognad inträffar vid denna tid och en färdig individ gör sig redo att födas. Nu är det bara slutspurten, den sista månaden, kvar men redan nu går det bra att födas till ett liv utanför livmodern. Barnet har trängt ner djupare i bäckenet, magen har sjunkit och plötsligt blir det lättare att andas. Barnet lägger på sig ytterligare ett kilo under den sista månaden.

Mamman
Belastningen på rygg och bäcken ökar, det är påfrestande för ledband och muskler. Vid den här tiden är det vanligt att man kan känna sig både lite nedstämd och irriterad. Det är påfrestande att vara stor och tung och allt går långsammare än det brukar göra. Du blir andfådd för minsta lilla och svettas mer än vanligt. Om du känner dig rastlös och orolig så är det helt normalt. Många kvinnor sover oroligare, har mer halsbränna och springer och kissar stup i kvarten, även nattetid. Du börjar längta efter att föda, att få se ditt barn på riktigt och att snart få din egen kropp tillbaka igen. Antagligen fantiserar ni mycket kring barnet som snart skall födas och ni tänker kanske också på det stora ansvar som väntar er.


Egna kommentarer
Sömnen är nästintill obefintlig.. men när jag väl sover - så sover jag som en stock. Det kanske är kroppens sätt att ladda batterierna trots att man måste springa upp och kissa stup i kvarten?
Svettas gör jag - massor (fräscht va?) Tack och lov är det mest när jag sover, eller åtminståne är hemma (då det liksom inte gör något att jag springer runt med lökar stora som apelsinger under armarna)

Magen börjar bli riktigt tung, och stor. Och trots att jag har gått med den i åtta månader så har jag fortfarande inte lärt mig HUR stor den faktiskt är. Vilket resulterar i att jag går in i grejer - hela tiden.. haha. :)
Har inte så mycket besvär i ryggen - kan få lite ont när jag lägger mig ner efter att jag varit igång en hel dag. När ryggen liksom sträcker ut.. Men det kan man ju få även när man inte är gravid så..

Fötterna och benen är nog de jag "lider" av mest. Dom börjar bli riktigt svullna nu.. Har inte sett mina fotknölar på höger fot sedan kryssningen.. och ibland spänner och drar det liksom extra mycket i skinnet (för att allt vatten ska få plats antagligen) Riktigt obehagligt..

Jag längtar verkligen efter förlossningen.
Jag trodde jag skulle vara nervös, rädd och kanske orolig.. men jag känner, ärligt talat, bara spänning och nyfikenhet inför det som komma skall.. Jag vill känna den där känslan, den där styrkan som alla pratar om.
Jag vill uppleva hur man liksom ger sig hän till smärtan och jobbar med den - för att till slut belönas med det bästa priset en människa kan få - sitt eget barn.

Att få träffa den här lilla krabaten som har levt och vuxit sig större inuti mig i flera månader nu, gör att jag längtar ännu mer.. Jag kommer kunna utstå all smärta och all trötthet för att få hålla i dig, min vän.
Mamma längtar.. och snart är du här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0