Vecka 6 (5+1)

Idag, efter att utan reslutat ringt till vårdcentralen för att få en tid för inskrivning, så gick jag dit.
Hoppade på bussen och tog mig ner till Svartbäckens vårdcentral som kommer att bli vår MVC under graviditeten.
Kom in och tio minuter senare hade jag fått tid för inskrivning.
17 april ska vi dit för första mötet. =)

Nu har jag ju dessutom klivit in i en ny vecka, återigen plockar jag info från www.libero.se




Beräknat förlossningsdatum: 2009-11-05

Du är i vecka: 6 (5+1)

Du är i månad: 1

Antal dagar kvar till förlossningen: 244


Vecka 6


Barnet:

5 mm i sitthöjd. Vikten är ca 1 gram.
Nu går det att urskilja ögon, mun och näsa på barnet. Människoembryots mänskliga drag framträder allt mer. Utvecklingen är oerhört intensiv dessa veckor och känsligheten för negativ påverkan som allra störst.
Alkohol, nikotin och andra droger är alltid skadliga men extra mycket under den här fosterutvecklingstiden. Vissa sjukdomar och olika miljögifter kan också vara direkt skadliga för en fortsatt normal utveckling.

Det finns anlag till lungor och lever. Början på det som skall bli armar och ben sticker ut från kroppen som små knoppar. Armarnas skelett växer fram. I den här veckan är också öronanlagen synliga.


Mamman:

Går du i hemlighet och gläder dig över din graviditet? Redan nu kanske du känner dig som ett med det lilla liv du bär på och har en stark önskan att beskydda det. Mår du illa på morgnarna? Smakar inte kaffet lika gott längre? Många kvinnor får halsbränna och brösten kan kännas ömma och spända. Tröttheten och illamåendet består antagligen. Du kan vara mer trög i magen än vanligt. Det tar längre tid för maten att passera ner genom tarmarna och det gör att man får mer gaser i magen. Det är vanligt att känna sig uppblåst. Kanske känner du dig hungrig hela tiden.




Läskigt.. massor som stämmer - om inte allt! =)
Vill bara skrika ut till alla hur det ligger till.

Bebis - mamma älskar dig redan. =) 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Åh vad avundsjuk jag blir! Det var så himla mysigt i början av graviditeten tycker jag... (om man bortser från illamående och den stora tröttheten m.m.). Allt kändes så nytt och hemligt och spännande! =) Så förutom att man förstås är nervös och att man är otålig för att det skall hända saker, så är första halvan av graviditeten bäst! (sen blir det tungt och jobbigt hehe...) Njut så mycket du bara kan gumman! =)



Kram

2009-03-08 @ 10:44:55
URL: http://mammacaruso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0