Husvagnssemester 2009

Årets semester blev kortare än förre året men vi hann med tusen mer saker.
Förra årets semester (tillsammans) spenderades "instängda" i lägenheten för att renovera klart innan inflyttning.
Årets semester spenderades tillsammans med Niclas, Sara & Tuva i mammas husvagn.

Vi åkte i lördags, efter jobbet och kom hem igår kväll. Tänkte att jag skulle skriva lite kortfattat om vår tripp. =)

Lördag
Jag jobbade till 14.00 och blev sedan hämtad av resterande semesterfirare i husvagnen. Resan påbörjades direkt efter lite godishandling och matning och blöjbyte på Tuva. Målet för dagen var Skara Sommarland.
Lördagen spenderades i stort sett bara i bilen. Några stopp här och där för mat (både för oss och Tuva) och blöjbyte/kisspauser. Mot kvällen kom vi tillslut fram till Skara och vi checkade in på campingen. Sen skulle vi parkera, i spöregn. Fredrik gjorde ett strålande jobb, tillsammans med Niclas - medan jag, Sara och Tuva satt kvar i bilen och tittade på och kom med uppmuntrande kommentarer då och då. Regnet forsade ner och när parkeringen var klar så hade vi regnet skapat en stor vattengrav under och framför husvagnen.
Första kvällen på campingen spenderades framför en film och sen blev det en ganska tidig kväll.

Söndag
Vi kom upp hyffsat tidigt (jag trodde livet som småbarnsförälder var betydligt hårdare - sömnmässigt alltså) utan att varken jag eller Fredrik blivit väckta av Tuva en enda gång under natten. (kan ju inte prata för Sara och Niclas, och om hur dom sov.. för det vet ju bara dom). Åt frukost (nybakat bröd - köpt, inte gjort) och duschade för att sen bege oss över gatan till Skara Sommarland! När vi vaknade var det grått och mulet och resterna av gårdagen regn låg kvar i luften - men när vi gick sken solen och det såg ut att bli en kanondag!
Mycket riktigt.. det kom några skurar men ingenting som kunde förstöra vår första riktiga dag på semestern.
Första halvan av dagen gick åt till att mest gå runt och kika lite, Sara, Niclas och Fredrik åkte ett gäng karuseller och jag och Tuva tittade på. =)
Ett tips till alla gravida.
Om du är som mig, och GILLAR att åka karuseller osv så åk inte till Skara Sommarland medan ni är på smällen, utan spara det till efteråt isåfall.. för det finns inte mycket man kan göra som gravid därinne.. tråkigt men sant.
Några karuseller kunde jag dock åka och det gjorde jag också! Men större tiden av dagen spenderade jag tillsammans med Tuva, och det var minst lika mysigt. =)
Efter karusellåkning så gick vi över till vattenlandet och folket badade och åkte rutchbanor så det stod härliga till.
Jag höll mig på torra land och inväntade den stora anledningen till varför det egentligen blev Skara Sommarland. STEREO skulle ju spela i badrestaurangen.
Självklart satt vi på första parkett när dom väl drog igång och det var fantastiskt roligt att se, lyssna och träffa grabbarna igen.. Nu blir det väl tyvärr ingen mer gång.. men förhoppningsvis ses vi en annan gång, i något annat sammanhang.

Hur som helst. Vi hade en kanondag på Skara Sommarland och mot kvällen var vi rätt trötta allihop. Efter lite grillat så gick vi ganska snart och lade oss.. åtminståne tre av oss. Fredrik och Sara orkade dock hålla igång ganska länge på natten innan John Blund slog till även dom.

Måndag
Ytterligare en natt utan något störande skrik eller gnäll från lilla Tuva. (jag gillar det här med att vara småbarnsförälder, verkar ju kanonmysigt och superenkelt.. hehe.. *blink blink*). Det blev en ganska tidig morgon den här dagen - för vi skulle checka ut före klockan tolv. Alla duschade och packade ihop sig lite, sedan baxade vi ut husvagnen från våran privata pool och styrde mot den stora parkeringsplatsen framför stora entrén till Skara Sommarland. Vi hade ju trots allt biljetter för ytterligare en dag. Riktigt tråkigt väder var det dock.. Regnet låg i luften hela dagen, och vissa tillfällen så öste det ner. Men folket lät sig inte stoppas utav det, utan badade på som galningar - åkte rutchbanor och plaskade omkring. Även några karuseller blev det, trots regnet. Jag och Tuva höll oss återigen på land och under paraplyer och regnkläder. Jag kan väl inte riktigt känna att måndagens tripp till sommarland var lika roligt som söndagens - åtminståne inte för mig. Men det var riktigt kul att se både Niclas och Sara få lite ledigt från Tuva i några timmar för att roa sig.. och ännu roligare var det att se Fredriks överlyckliga ansikte så fort han fick åka vattenrutchbanor. =)

När vi till slut kände oss klara var klockan sju och parken stängde. Vilket för oss bara innebar att packa ihop oss och sätta sig i bilen för att åka till nästa mål på planeringen (som bestämdes under frukosten samma dag) - Örebro och Gustavsvik. Efter att ha ringde och dubbelkollat när incheckningen stängde och dessutom fått det tråkiga beskedet att det inte längre fanns några elplatser kvar så var vi väl lite småbittra när vi väl kom fram. Men skam den som ger sig. När jag och Niclas gick för att checka in så visar det sig att det visst finns elplatser, flera stycken och att vi själva får välja - plus att Gustavsvik är en femstjärning camping. Ojdå.. så synd?
När vi skulle parkera husvagnen så fastnar vi med bilen, men får hjälp av våra trevliga norska grannar. Tack tack!
Sen, efter lite dusch och Mcdonalds middag så gick vi återigen och klockan hann bli ganska mycket innan vi tillslut gick till sängs. 

Tisdag
Målet för dagen var Gustavsvikbadet. Tanken var att vara där ganska tidigt, men efter sena kvällar och mycket bilkörning/åkande så var alla ganska trötta, så klockan hann nog bli åtminståne elva, tolv innan vi kom iväg mot badet.
Badet var kanon, precis som jag mindes det från att jag var liten. Fredrik och jag gick ut hårt och åkte en vattenrutchkana som var lite i vildaste laget för min del.. kändes inte helt säkert att åka den med magen i vädret - men jag provade iallafall. Direkt efter den så skulle vi prova vildforsen (som lät värre än vad den egentligen var - trodde vi) HELT CRAZY, man "slängdes" in i väggar och hamnade under vattnet var och varannan minut. Inte heller helt säker för en liten gravidmage. Båda dessa galna idéer fick Fredrik att bli riktigt nervös och gjorde allt han kunde för att få lillen i magen att sparka lite.. utan resultat. (valpen sov väl säkert) för nån timme senare så satte h*n igång som vanligt och kickade och buffade runt.. vilket lugnade både mig och Fredrik så att vi kunde fortsätta njuta av dagen.
Även Niclas och Sara fick ju självklart "ledigt" från Tuva och kunde bada och skoja omkring dom också.. men jag tror att jag och Fredrik (mest jag) var ganska så egotrippade under dagen på Gustavsvik och "undvek" att bli barnvakt för mycket.

Kvällen avslutades med grillat (igen) och potatisgratäng och tanken var att vi skulle gå och spela minigolf - men det var alldeles för lång kö och för sent på kvällen för att vi skulle hinna spela. Så istället tog vi en promenad runt området (dels för att kolla in snygga husvagnar och dels för att lugna Tuva som var lite gnällig) och sen satte vi oss på "puben" och drack lite alkoholhaltiga drycker. Sen blev det återigen en hyffsat tidig kväll. Tror att vi alla var rätt så möra efter dagen.

Onsdag
Vaknade tidigt, gick upp och duschade och sen packade vi (jag och Sara) ihop våra respektive familjers saker så att vi lättare skulle kunna packa ur oss ur husvagnen när vi åter kom tillbaka till Uppsala. Efter lite packning, "städning" och frukost så gick vi bort till minigolfbanan för att spela den omgången vi inte hann med igår kväll. Det blev dock bara jag och Fredrik som spelade, för att Niclas var trött och Sara ville inte (tror jag). Men det var riktigt kul.. Första gången som jag var i närheten av att slå Fredrik i minigolf.. men tyvärr så slog han mig med en poäng.
Riktigt kul bana att spela på.
Jag rekomenderar alla att åka till Gustavsvik camping, både att bo där och framför allt att spela minigolfen.. sjukt kul!

Sen gick vi tillbaka till bilen, packade in det sista, tömde sopor och vattentank och rullade sen iväg hemåt.
Det blev inte ett enda stopp på vägen hem mot Uppsala, så vi var hemma en ganska vettig tid. Klockan halv fyra rullade vi in i stan, och stannade till hemma hos oss för att släppa av familjen LagerÅhs och deras packning (eftersom deras bil stod parkerad hos oss) sedan styrde vi återigen bilen och husvagnen ut på vägen för att åka hem till mamma.
Kom dit strax före fem och fick mat i oss, och hann även hälsa på min morbror som var och hälsade på.
Packade tillslut ur husvagnen och tog vår lilla bil och åkte hemåt.



TACK Sara, Niclas och självklart även Tuva för en kanonkul resa. Det var väldigt kul att ni ville följa med. Jag hade en fantastiskt rolig semester tillsammans med er och jag hoppas att ni är lika nöjda som jag.

TACK även till Mamma och Mats, som utan tvekan lånade ut husvagnen till fyra ungdomar (eller räknas vi som vuxna nu?) i fem dagar.


Men mest tack till dig älskling, som körde alla de 78 milen ensam, med husvagn bakpå utan att gnälla en enda gång. Det har varit helt underbart att bo i husvagn med dig i fem dagar och jag längtar redan till vår nästa tripp.
Älskar dig, prinsen min. Utan dig vore jag halv.  <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0