Vecka 10 (9+1)

Så har vi sprungit in i ytterligare en ny vecka.. och man kan verkligen kalla det springa.. jisses vad fort det går nu..
Om bara två veckor ska vi på inskrivningssamtalet och sen ska vi berätta för våra familjer om det lilla livet vi håller på att odla. Börjar bli smått nervöst nu.. undrar vad dom säger? hur dom reagerar?

Jag och Anna knallade runt på nya IKEA igår, det var faktiskt rätt skoj att se resultatet. Nog för att jag har sett huset (i stort sett) klart i flera veckor nu.. men att se det "in action" liksom, det var rätt coolt.
Folk står och kikar på de möbler man har byggt ihop, beundrar planeringen på rummen (som jag visserligen är oskyldig till - men jag placerade ju ut möblerna efter ritningen iaf)
JAG ÄR STOLT ÖVER VÅRAT JOBB!

Snart kommer mamma hit, och då ska vi åka till IKEA igen!
Måste ju passa på att gå dit så ofta som möjligt med så många olika personer som möjligt, så att jag kan få skryta om exakt vad jag har gjort så många gånger som möjligt, INNAN folk tröttnar på mig. hehe.



Så gick vi som sagt in i en ny vecka igår igen.. låt oss se vad vi har att vänta den här veckan..

Beräknat förlossningsdatum: 2009-11-05
Du är i vecka: 10 (9+1)
Du är i månad: 2
Antal dagar kvar till förlossningen: 215

Vecka 10

Barnet:

I graviditetsvecka 10 börjar fosterperioden som varar ända fram till förlossningen. Det är 56 dagar efter befruktningen. Alla organ finns på plats men är ännu mycket omogna. De skall fram till fullgången tid mogna i takt med att barnet växer. Hjärtat som slagit sedan graviditetsvecka 5 är fullt utvecklat. Många av hjärnans och nervsystemets funktioner är redan färdiga. Sköldkörteln börjar frisätta hormonet thyroxin som är viktigt för cellernas energiomsättning.

Längden är ungefär 30 mm och vikten 15 gram. Det är en fördubbling sedan vecka 7. På fingrar och tår syns antydan till leder och naglar. Könsorganen utvecklas. Barnet svävar omkring i en vätskefylld hinnsäck. Det simmar i ett lagom tempererat och saltat vatten. Barnet kan bilda små mängder urin, på så vis produceras hela tiden nytt fostervatten. Innerörat bildas, men några ljud kan inte barnet uppfatta förrän senare. Smaklökarna utvecklas och ögonen drar sig framåt för att finna sin plats. De kan uppfatta ljus men ännu inte blinka.


Mamman:

Du lever med din graviditet dag och natt. Kanske sover du sämre än du brukar. Det är helt normalt om du behöver gå upp och kissa både en och flera gånger per natt. Kläderna spänner antagligen runt magen men ännu räcker det troligen med att knäppa upp en eller ett par knappar.
Du kan känna dig svullen i hela kroppen. Många får gaser i tarmarna eftersom tarmarna rör sig långsammare och fördröjer matsmältningen. Livmodern är stor som en grapefrukt.




Jag börjar fundera på min mage..
Tycker den har blivit superstor.. (okej, kanske inte superstor men - den syns!)
I vecka 10?!?!

 

Är det bara jag? Eller är den inte liite för stor för att vara
1. första ungen
2. 10 veckan?

(shiit.. Anna, tänk om det är tvillingar??)

Nåja.. det kanske bara är svullna tarmar och shit.. men igår var det extremt.. min fina vårjacka gick knappt att stänga. =)

Anyway.. första bilden på magen blev det ju också.. haha. Varsegoda!

Nu ska jag fixa håret, och komma på nån klädkombination som inte får magen att synas så bra..
Still a secret!

Puss

Kommentarer
Postat av: Jonna

Men gumman! DAMN!! Det maste vara för att du e sa himla smal! det syns lättare so to speak..eller sa e det tvillingar ; )

Det syns iaf!!!! hihihi, va gulligt!!! Puss!

2009-04-03 @ 11:41:01
URL: http://shonna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0